Therion

therion webIn anul 1987, intr-o suburbie a Stockholmului, Christofer Johnsson a format trupa de metal Blitzkrieg. Genul muzical abordat de trupa la momentul respectiv este incert, aceasta fiind influentata atunci de melodii vechi ale trupelor Slayer si Metallica care te duceau intr-un final cu gandul catre muzica trupelor Venom sau Motorhead. Christofer Johnsson era basistul si vocalul trupei, Peter Hansson canta la chitara iar Oskar Forss la tobe. Din pacate, acest format nu a durat decat timp de doua concerte, din cauza faptului ca trupa a decis sa se destrame la inceputul anului 1988. Insa acesta nu era decat inceputul.

Cateva luni mai tarziu Chris a inceput sa cante la chitara si fiind influentat de albumul Celtic Frost, (To Mega Therion – ce reprezinta Marea Bestie in limba greaca), a redenumit trupa Megatherion si a decis ca este timpul sa cante death metal. In scurt timp numele trupei a devenit Therion; tot in perioada aceea s-au inregistrat doua demo-uri si EP-ul Time Shall Tell. Beyond the Darkest Veils of Inner Wickedness a fost prima piesa ce l-a avut pe Chris ca vocal. EP-ul Time Shall Tell nu era intr-adevar decat o inregistrare demo ce a fost lansata ca disc in loc de caseta audio. Dupa ce s-au vandut 1000 de copii, libraria in cauza a reusit sa mai vanda 1000. Imediat dupa aceasta Therion a semnat un contract cu Deaf Records si a lansat albumul Of Darkness ce continea cantece pe care Chris le compusese in anii 80. Melodiile mai noi au fost pastrate pentru albumul urmator. Dupa acest material death metal progresiv, trupa s-a mutat la alta casa de discuri, Active Records.

Conceptul liric al trupei s-a transformat vizibil din ceea ce reflecta problemele societatii in ocultism. Discul s-a bucurat de un foarte mare succes iar trupa a avut sansa sa concerteze in Olanda si Belgia, devenind ceea ce s-a numit atunci cea mai promitatoare trupa de death metal underground, aflata in ascensiune. Anul 1995 a fost marcant in ceea ce priveste noile experimente si a dat fiinta discului Lepaca Kliffoth; punand in lumina o soprana si un bariton, mai multe clape si influente persane, discul avea un stil complet nou si odata cu aceasta s-au facut pasii decisivi in ceea ce priveste renuntarea la conceptul original al trupei, death metalul. Therion a inceput sa isi depaseasca forma initiala din ce in ce mai mult si Chris a gasit inspiratie in trupele progresive si simfonice ale anilor 70 precum Klaatu, Pavlov’s Dog, Eloy, Pink Floyd, Mandala Band.

Therion a facut un mic pas catre ceea ce va fi un mare succes, insa in acest moment formatia se afla la stadiul de trupa underground si din pacate avea o mare problema: lipsa fondurilor necesare inregistrarilor. O trupa ce nu vinde discuri nu poate obtine bugete pentru inregistrari; astfel Chris se afla in punctul in care nu stia cum vor putea continua. Dar destinul avea altceva in plan pentru Therion, acesta nefiind nici pe departe finalul grupului. Chris l-a sunat pe directorul Nuclear Blast, Markus Steiger si i-a explicat intr-un mod onest situatia; din fericire Markus nu era doar directorul unei bine cunoscute case de discuri: era si un fan dedicat al muzicii si trupei. Astfel s-a decis ca Therion va primi tot ceea ce le este necesar pentru a inregistra albumul la care se gandise Chris.

Trupa a primit in componenta un nou chitarist, Jonas Mellberg, astfel creandu-se ceea ce putem numi unul dintre cele mai importante albume Therion: Theli. Dupa lansare, discul a primit numai laude in toate revistele de specialitate, iar trupa a avut sansa de a merge in turneu cu Amorphis, una dintre cele mai populare formatii de metal de la acel moment. Primul turneu al formatiei a fost de foarte mare succes. In anul 1997 a avut loc cel de-al doilea turneu cu interpreti de muzica clasica profesionisti, alaturi de Sentenced, My Bying Bride si multi altii. Cererea pentru Therion era atat de puternica incat a avut loc un al treilea turneu european la un interval relativ scurt. De aceasta data, Therion a concertat alaturi de Lake of Tears si Crematory, Therion fiind cap de afis pentru concertele din afara Germaniei. In cadrul acestui turneu trupa a lucrat in premiera cu Sarah Jezebel Deva (Cradle of Filth). In acest mod a inceput ascensiunea Therion; au lansat mai multe albume – la care au implicat foarte multi oameni si au adaugat noi influente – continuand seria turneelor.

Trupa a suferit modificari majore in ceea ce priveste componenta, insa au reusit sa se mentina si sa se bucure de succesul pentru care lucrasera din greu. La finalul anului 2006, Therion a mai vazut realizat inca un vis: trupa si-a unit fortele cu Orchestra Nationala Radio & Corul Academic Radio pentru un concert unic la Sala Palatului din Bucuresti. Sase luni mai tarziu concertul a avut o reiterare in Miskolc, Ungaria. Ambele show-uri au constat in 2 parti: una clasica ce continea cantece mai putin sau mult cunoscute de Antoin Dvorak, Giuseppe Berdi, Wolfgang Amadeus Mozart, Camille Saint-Saens si Richard Wagner completate in mod inedit de chitare electrice si tobe; partea a doua oferea cantecele Therion acompaniate de instrumente muzicale clasice creand o senzatie unica atat pentru spectatori cat si pentru cei aflati pe scena.

Printre cantecele modificate de instrumentele de muzica clasica putem numi: Eternal Return, Draconian Trilogy, Sirius B si The Siren Of The Woods, fragmente clasice pure din The Khlysti Evangelist si Wondrous World Of Punt (in Bucuresti). Concertul din Romania a fost inregistrat si transmis de televiziunile nationale, in timp ce show-ul din Ungaria a fost inregistrat de catre trupa si a fost lansat mai tarziu (in 2009) pe DVD si colectie de 2 CD-uri: The Miskolc Experience. DVDul contine, de asemenea, un making of si primul act din cadrul show-ului de la Bucuresti. Pentru a celebra aniversarea de 20 de ani,in mai 2007 Therion a pornit in turneu. Acesta era limitat la doar 16 concerte exclusiv in Europa. Actul 2 al concertului consta in interpretarea integrala a albumului Theli si se termina cu piesa principala a albumului Gothic Kabbalah: Adulruna Rediviva. Celalalte cantece au fost alese in urma voturilor publicului, mai putin Kali Yuga – partile 1 si 2 – care au fost interpretate numai datorita faptului ca trupa a decis sa interpreteze Kali Yuga partea 3, un cantec de pe albumul ce urma lansat.

Turneul a avut loc in noiembrie si decembrie 2007 si l-a avut pe scena pe Lori Lewis, (solista Aesma Daeva), o soprana desavarsita ce a cantat cantecele Therion intr-un mod extraordinar. Therion lanseaza pe data de 21 februarie 2014 doua noi materiale: O editie deluxe CD/DVD ‘Theli’, precum si un DVD intitulat Adulruna Rediviva And Beyond. Editia deluxe Theli include trei piese bonus: In Rememberance, Black Fairy si Fly To The Rainbow (Scorpions), precum si un bonus DVD cu intreg albumul cantat live. In plus, va exista un dublu DVD plus un bonus DVD ce includ concertele inregistrate in Atlanta (2011) si Budapesta (2007). Concertul din Atlanta a fost singurul show american din ultimii patru ani. Odata cu trecerea anilor Therion a devenit din ce in ce mai cunoscuta peste tot in lume. Au continuat sa cante muzica placuta lor si au reusit de asemenea sa evidentieze sunetul anilor ‘70 si ‚80 imbracat intr-o forma moderna. Incantandu-ne de mai bine de 26 de ani, Therion este trupa ce trebuie redescoperita in cadrul fiecarui turneu, la fel cum fiecare album este o provocare in a percepe ceea ce reprezinta sau nu, esenta Therion. Veti putea vedea acest lucru cu ochii vostri, (daca nu ati facut-o deja), care este de fapt esenta Therion in timpul festivalului Artmania 2014. Ce surprize ne-a pregatit trupa nu stie nimeni. Va trebui sa veniti la festival pentru a afla.