Orphaned Land: „All Is One” prezentare de Koby Farhi

https://soundcloud.com/centurymedia/ol-aio-track-by-track

Orphaned Land – “All Is One” o prezentare de Koby Farhi, piesa cu piesa. Coperta albumului vorbeste de la sine, avand ca motiv central simbolurile celor trei religii monoteiste contopite intr-un sigur logo, foarte grandios, reprezentand o viziune utopica in cel mai puternic mod posibil. Numele “All Is One” este o metafora care se afla la polul opus, avand in vedere imaginea de pe coperta, mesajul versurilor, povestea din album.

Albumul incepe cu o piesa puternic inalţatoare. “All Is One” este un soi de imn oriental metal pe care l-am facut pentru fanii din Orientul Mijlociu. Fanii metal din Orientul Mijlociu sunt niste oameni extraordinari care se zbat in haţisul unor probleme pe care cei din Europa si din Statele Unite nici nu si le pot imagina. Sunt persecutaţi, atat de societate, cat si de religie, toata lumea considerandu-i ciudaţi si inadaptaţi. Imaginaţi-va un om care canta intr-o trupa, imbracat cu un tricou negru, par lung si avand tatuaje. In Egipt sau in Siria, el este imediat catalogat ca fiind ciudat, satanist sau asociindu-i-se alte etichete peiorative. Fanii din Orientul Mijlociu sunt cei mai uimitori fani din intreaga lume, pentru ca sunt curajosi, traind foarte greu in ţarile care nu ii accepta. Orphaned Land, trupa din Orientul Mijlociu, sunt pioneri ai genului oriental metal. Am convingerea ca acestia sunt cei care m-au facut sa aflu foarte multe lucruri despre Israel, despre Orientul Mijlociu, despre lumea in care traiesc. Piesa le este dedicata, ca un imn pentru toţi fanii din aceasta parte a lumii. Textul cantecului atrage atenţia asupra faptului ca noi, ca fiinţe umane, suntem unul si niciodata nu reusim sa vedem asta. De aceea nu conteaza prin ce trecem sau care sunt lucrurile care ne definesc, atunci cand nu vedem ca toţi suntem unul. (“All Is One”)

Cea de-a doua piesa este intitulata “Simple Man”. Am scris-o dupa ce oamenii mi-au spus de foarte multe ori ca arat ca Isus Hristos si a devenit un soi de gluma, ca, atunci cand urc pe scena imbracat ca Isus Hristos sa le spun oamenilor ca eu nu sunt de fapt Isus Hristos. Este povestea unui tip carismatic, a unui leader, pe care lumea il poate urma ca pe un pastor, desi el este doar un om obisnuit. Acesta este mesajul pe care vreau sa il transmit oamenilor: in ziua de azi noi avem tendinta sa urmam oameni cu carisma si abilitatile unui pastor, dar fiecare dintre noi este acel pastor si trebuie sa il descoperim pe omul simplu din noi si sa ramanem asa. Nu conteaza succesul pe care il am cu trupa sau ce succes vom avea, singurul meu scop este de a ramane acelasi, pentru ca acesti oameni simpli ai lumii sunt oamenii in care am cea mai mare incredere si ei sunt speranta acestei lumi, oameni care nu sunt spalati pe creier sau captivi in prejudecati. Ei sunt doar oameni obisnuiti, apropiati de natura si povestea lor este spusa in cantecul meu.

Piesa cu numarul trei “Brother” este o piesa foarte interesanta. Este o scrisoare pe care Isaac i-o scrie lui Ishamel, fratele sau. Isaac si Ishamel erau amandoi fii lui Abraham din Biblie si arabii, toti arabii se considera a fi fii ai lui Ishamel, in timp ce israelienii, evreii se considera a fi fii ai lui Isaac. Exista un conflict care a inceput chiar atunci, intre mamele celor doi, iar conflictul dintre israelieni si arabi se poate sa fi inceput chiar in primele zile descrise in Biblie. Cantecul reprezinta scrisoarea de la Isaac pentru Ishmael, prin care ii spune ca ii este dor de fratele lui si isi marturiseste speranta ca lucrurile se pot rezolva intre ei, ca se poate crea un taram al luminii, al intelegerii. Sunt niste lucruri foarte interesante in acest cantec, poti vedea cum oamenii dau forma realitatii sau istoriei in felul in care o vor pentru binele lor. Voi da un alt exemplu: exista o poveste in iudaism care spune ca Abraham l-a dus pe Isaac la munte sa il sacrifice lui Dumnezeu. Aceeasi poveste exista si in Islam, unde Isaac l-a dus pe Ishmael pe munte sa il sacrifice lui Dumnezeu (am vrut sa spun Abraham si nu Isaac, eram obosit dupa ce am facut interviuri toata ziua), asa ca fiecare religie a luat o poveste si a reformulat-o pentru propriul ei beneficiu si numai Dumnezeu stie adevarul, de aceea in piesa avem versurile: “Dumnezeu ne-a binecuvantat pe amandoi si noi inca ne luptam pentru a revendica care a fost numele copilului de pe munte?”. Cred ca este o balada foarte puternica si totodata o poveste de iubire dintre doi frati, in ciuda conflictului de mii de ani. Am simtit-o ca pe o declaratie a unuia dintre cei doi frati, cel pe care eu il reprezint, Isaac: eu sunt israelian, sunt din Israel si este in mod hotarat o declaratie de iubire pentru fratele meu Ishamel, in ciuda conflictului, in ciuda tuturor lucrurilor. Evreii si arabii uita ca ei de fapt sunt frati istorici. Ura este atat de puternica si sunt atat de spalati pe creier incat nici unul nu isi aminteste, ca si cum ar fi pe undeva afara din mintea lor si au creierul mort. Noi suntem literalmente frati, impartim aceleasi nume, evreii spun Abraham, arabii spun Ibrahim, pentru ceea ce voi spuneti Joseph, noi spunem Yosef, ei spun Yusuf, noi impartim pana si aceleasi nume, e o legatura de familie foarte puternica care dintr-un anume motiv a devenit varsare de sange si aceasta este piesa “Brother”, o balada excelenta.

Let the Truce Be Known – Cantecul acesta spune povestea a doi frati care se intalnesc mii de ani mai tarziu pe campul de lupta, ca doi soldati, din doua tabere adverse. Este inspirat dintr-o poveste care s-a intamplat in Primul Razboi Mondial: povestea armistitiului de Craciun. Atunci, pentru o noapte, germanii si britanicii au incetat schimbul de focuri pentru a colinda si a asculta colindele din transee, apoi, fiind atat de beti au mers unii spre ceilalti, incat, pentru o noapte in tara nimanui au sarbatorit impreuna, au baut impreuna, au facut schimb de cadouri, s-au imbratisat, s-au sarutat, au sarit impreuna si pentru o noapte a fost o utopie si un vis al spiritului uman care s-a ridicat deasupra oricarui conflict, pana a doua zi cand s-au intors pentru a se ucide reciproc. Mintea mea a fost zguduita de acea poveste, pentru ca e o poveste uimitoare, e o poveste tragica, asa ca am decis sa scriu acest cantec. Intr-o noapte, ascunsi de transee, unul il asculta pe celalalt cantand la fluier si recunoscand melodia, a inceput sa ii cante versurile, apoi au mers unul spre celalalt si atunci, exact ca in povestea cealalta, au petrecut toata noaptea impreuna, vorbind, intelegand ca sunt doi frati prinsi intr-un razboi al carui scop nu il cunosc, dar in dimineata urmtoarea fiecare dintre ei s-au intors la baza pentru ca ei inca sunt soldati prinsi intr-un razboi. In a doua noapte s-au intalnit din nou, au tras unul asupra celuilalt si au remarcat, in timp ce erau cazuti la pamant, ca literlamente s-au omorat intre ei. Asta este tragedia regiunii noastre : chiar daca spiritul uman se ridica pentru un moment, tu inca esti prins in conflictul sangeros si raul iese invingator, in ciuda sperantei si a tuturor lucrurilor pe care le faci pentru a-l evita.

Piesa numarul cinci “Through Fire and Water” este una dintre cele mai optimiste cantece de pe album.Este in ebraica si araba ,o poveste de iubire in ciuda iubirii, razboiului, varsarii de sange. Prin foc si apa eu voi trece cu tine pentru ca aceasta este iubirea, daca ar fi sa o definim. Iubirea ne spune ca in ciuda tuturor dificultatilor si a fratilor si a conflictelor sangeroase, ne va tine uniti si ne va trece prin apa si foc. Am scris intentionat piesa in ebraica si araba, avand ca guest vocal o cantareata palestiniana Mira Awad. Cred ca este extraordinar sa avem un israelian si o palestiniana cantand impreuna in ebraica si araba un cantec de dragoste in ciuda razboiului si a varsarii de sange din piesele precedente. Intr-un fel iubirea este un soi de euforie, fiindca este foarte greu sa traiesti un astfel de sentiment in Orientul Mijlociu. Si acest cantec se termina cu o surpriza, iar piesa Fail o simti ca o palma peste fata.

“Fail” a fost gandit ca un manifest pentru ceea ce noi dam gres nevazand ca Totul este Unul, un manifest foarte furios despre mass-media, despre politicieni, despre capii biserici, despre felul in care suntem spalati pe creier si urmam fiecare idiot crezandu-l carismatic, il urmam pentru ca suntem atat de needucati, suntem adepti ai mass-mediei, adepti ai rabinilor si ai imanilor, ai politicienilor si mergem ca niste oi spre moarte. Acesta este marele manifest al albumui, punctul lui culminant, centrul. Este si singurul cantec de pe album unde folosesc growl pe voce. Nu credeam ca voi face growl pe album, dar acest cantec era atat de furios, incat am crezut ca va fi grozav sa fac growl si sunt atatea versuri bune in piesa asta, o piesa unica aparte, cu cele mai puternice versuri din tot albumul.

„Freedom” este o piesa instrumentala, plasata acolo pentru ca dupa atata tragedie, euforie si manifest furios, cateodata ai nevoie sa respiri, doar vrei sa simti libertatea si asta chiar este, trei minute de libertate totala.

Piesa cu numarul 8 este “Shama’im”, “shama’im” ne-a fost scrisa de catre un artist israelian numit Yehuda Poliker, unul dintre cei mai cunoscuti textieri israelieni, un artist eminent, un soi de “idol”,”mentor”, tata artist pentru Orphaned Land. Ne-am luat numele Orphaned Land cand am vazut aceste doua cuvinte in unul dintre cantecele sale din anii 90’ si pana si muzica noastra este foarte inspirata de el. Cand am filmat dvd-ul, in 2010 el a fost invitat pe dvd si am cantat patru piese cu el, a fost o experienta extraordinara pentru noi, am tinut legatura de atunci si ne-a contactat oferindu-se sa ne scrie o piesa. Bineinteles pentru noi a fost un mare privilegiu ca idolul nostru sa ne scrie o piesa, am acceptat imediat si ne-a scris o piesa in ebraica despre situatia Orientului Mijlociu si a Israelului, intr-un fel personal, melancolic, o sculptura in versuri a aceea ce este Orphaned Land facuta perfect. Piesa este in ebraica ,dar exista si o traducere in engleza asa ca va fi usor pentru fanii din intreaga lume sa inteleaga versurile acestui cantec extraordinar al lui Yehuda Poliker.

Ya Benaye – O piesa in araba din Yemen, un amestec intre ebraica si araba, cantec scris de Aharon Amram. Aharon Amram este un renumit artisti israelian, din ale carui creatii, un alt artist yemenit, fosta noastra vocala Shlomit Levi, a preluat motive si le-a combinat in piese precum “Mabool” si “Warrior”. La un concert, i-am poftit in scena pe cei doi fii ai sai ca invitati si a fost o experienta deosebita, de aceea am decis sa facem un cover dupa una dintre piesele tatalui lor. Fii lui Aharon Amram sunt si cei care interpreteaza piesa, e o reprezentatie deosebita, o piesa valoroasa de folclor, recomandata pentru oamenii care vor sa petreaca cu noi.

“Our Own Messiah” este un cantec foarte puternic pentru ca pune o intrebare simpla, cum poate sa fie ca noi sa ne rugam ani la rand, decenii la rand, secole la rand, ne rugam, ne rugam, ne rugam fiecare cu Dumnezeul lui, asteptand un Mesia, dar nimic nu se intampla, oamenii se omoara intre ei, razboiul ia amploare peste tot, oamenii inca mor peste tot, saracia si varsarea de sange exista inca este peste tot, nu e numai o problema a Orientului Mijlociu si noi inca ne rugam si rugam si rugam unui Dumnezeu care nu raspunde niciodata si nu rezolva situatia. Asa ca piesa trateaza aceste probleme: de ce facem asta, de ce nu ne educam sa ne rezolvam singuri problemele, de ce nu ne dam seama ca daca exista un Mesia acolo, probabil nu e Isus Hristos, probabil nu e nimeni altcineva decat noi si intr-un fel daca ne vom educa si ne vom opri din a asculta stirile, din a-i asculta pe toti acesti lideri politici si religiosi, ca sa ne ascultam pe noi insine pentru a gasi o cale de a repara lucrurile, asa cum facem noi cu fanii nostri foarte usor. Poate asta e sigurul mesia pe care il puteam gasi in lumea asta si despre asta e si piesa.

“Children” este probabil cel mai tragic cantec pe care Orphaned Land l-au compus vreodata. L-am scris si cand l-am scris, ne-am gandit la copii din Siria, dar e dedicat tuturor copiilor prinsi in schimburi de focuri. Exista multi copii care sunt prinsi in schimburi de focuri, iar adultii care se bombardeaza reciproc sunt mult mai imaturi decat orice copil din lume, asta fiind o situatie tragica pe care eu nu pot sa o accept. Si noi venim dintr-o regiune in care copiii literlamente sufera si fie ca e in Israel, fie care in Siria, fie care e in Gaza, copii sunt inocenti, ei sufera pentru ca noi adultii nu putem rezolva situatia, nu vrem sa o putem rezolva. Acest cantec Lor le este dedicat, e o piesa foarte tragica, este scrisa prin ochii si vocea unui copil care intreaba de ce se intampla toate nenorocirile acestea. Cea mai puternica intrebare este aceea pe care o pune parintilor lui, de ce trebuie sa cresc si sa fiu ca voi, pentru ca orice s-ar intampla noi suntem inspirati de parintii nostri si in final devenim asemenea lor. Vrea sa stie de aceasta aceasta bucla infinita nu se va opri, un cer vicios al sangelui care nu se va opri, pentru ca acesti copiii sunt nevinovati, dar daca vor supravietui vor creste si vor fi exact precum parintii lor.

(C) Century Media 2013