Serj Tankian – muzica si politica, un interviu

32Serj Tankian, aflat in turneul de promovare al celui mai nou album, Imperfect Harmonies, va canta la Festivalul Artmania de la Sibiu. Cu aceasta ocazie, cunoscutul solist ne-a oferit un interviu in exclusivitate, care poate fi citit mai jos.

Festivalul Artmania are loc in perioada 13- 15 august, la Sibiu si ii va aduce in Romania pe Sirenia, Kamelot, the sisters of mercy, Dark Tranquility si Swallow the Sun.

Radio Lynx: Trebuie sa recunosc, imi doresc sa te vad live de multa vreme, iar acum ai primul tau concert in Romania. Pregatesti ceva special pentru spectacolul de la Sibiu?

Da, vom avea o trupa completa, F.C.C. va canta alaturi de inca opt instrumentisti de muzica clasica, avem in total patru viori, doua violoncele doua cornuri frantuzesti.Vom canta canta atat piese de pe Elect the Dead, primul meu album solo, precum si de pe Elect the Dead Symphony, dar si cateva melodii pe Imperfect Harmonies. Este primul turneu in care cantam aceste piese si deci va fi foarte, foarte frumos, un melaj de trei culori muzicale diferite.

Radio Lynx: Vei avea o multime de oameni pe scena.

Da, sper ca  scena sa fie indeajuns de mare.

Radio Lynx: Sunt convinsa  ca va fi. Ai cantat alaturi de multe orchestre in cadrul acestui turneu, ai avut vreodata emotii in legatura cu vreuna dintre orchestre, in ciuda faptului ca partiturile le sunt trimise dinainte?

Nu am avut emotii cu adevarat, insa cred ca o data ce petreci mai mult timp repetand cu o orchestra, cu atat mai putine motive ai pentru emotii, deoarece ei inteleg tempo-ul, le ramane in memorie pe cat posibil. Dar daca nu ai parte de repetitii, cum e cazul unora dintre festivaluri, devine un pic complicat. Insa avem o serie de lucruri pe care le facem pentru a preveni genul asta de situatii, insa daca promoterii ne-ar lasa mai mult timp pentru repetitii nu ar mai exista nici un motiv de ingrijorare.

Radio Lynx: Ca tot ai mentionat Elect the Dead, primul tau album a fost un mare success. Ai avut parte de nopti nedormite gandindu-te ca Imperfect Harmonies nu se va ridica la asteptarile fanilor?

Pentru mine succesul nu are legatura cu asteptarile fanilor, pentru mine un mare success inseamna sa faci ceea ce trebuie din punct de vedere muzical. Succesul nu se masoara in numarul de albume vandute pentru ca stim ca acestea scad in fiecare zi oricare ar genul muzical interpretat, din moment ce industria muzicala e in implozie. Pentru a fi de mare succes faci ceea ce trebuie intr-o maniera mareata si de calitate. Iar din punctul asta de vedere Elect the Dead  si Imperfect Harmonies sunt la acelasi nivel.

Radio Lynx: Din moment ce Elect the Dead a fost un album atat de bun, te-ai gandit sa iti compui toata muzica intr-o maniera orchestrala pentru a nu trebui sa mai reface piesele ?

Ei bine, din moment ce am facut déjà Elect the Dead cu Orchestra Filamormnica din Auckald si l-am lansat pe un DVD separate nu am vrut sa mai fac inca un album orchestral. Imperfect Hamornies nu este un album orchestral, este in principal un rock cu influente electronice, orchestrale, de jazz, iar fiecare dintre acestea se topeste intr-un fel in fiecare dintre piese.  Este un sunet unic si modern in acelasi timp.

Radio Lynx: Intr-un interviu realizat anul acesta ai declarat ca vei inregistra un album de classical jazz. Cum merge?

Nu conmpun un album de classical jazz, ci prima simfonie de classical jazz, si nu va fi inregistrata, ci va avea o premiera live cu orchestra; este o simfonie instrumentala, prima mea simfonie si merge foarte bine. As vrea doar sa am mai mult timp sa o termin. Si din moment ce am realizat un intreg turneu al orchestrelor din New York, exista mai mult de una singura dispusa sa cante, ceea ce e o veste buna. Deci astept cu nerabdare sa lucrez la asta de indata ce am terminat cu acest album.

Radio Lynx: Atunci astept cu nerabdare sa o ascult. Din moment ce esti atat de inspirat, te-ai gandit sa faci si coloane sonore?

Da. De fapt, am si lucrat, am coprodus coloana muzicala pentru un film intitulat Bug, iar regizorul a fost cel care a realizat Exorcistul, varianta originala. Au jucat Harry Connick Jr. si Ashley Judd. E un film foarte bun, parte horror, parte comedie. Am cautat mai multe ocazii de a compune coloane sonore, chiar imi place sa fac asta.

Radio Lynx: Sper sa gasesti pentru ca dupa cum putea vedea din ultimul album nu iti lipseste imaginatia..

Multumesc.

Radio Lynx: Ca tot vorbim despre ultimul tau album, de ce ai lansat Borders Are si abia apoi Left to Center, care e de fapt singelul oficial de promovare?

Dintr- o serie de motive. In primul rand pentru ca mesajul era foarte potrivit pentru acel moment. Am vrut sa il transmit mai mult decat orice altceva, tinand cont de ceea ce se intampla in Arizona cu legea SB1070 pentru imigrantii ilegali, lucrurile care se petrec in Gaza si Palestina cu acea flotila, submarinul care s-a scufundat intre Corea de Nord si de Sud, sunt atatea dispute de granite si lucruri conexe cu acestea, incat era necesar pentru mine sa trimit un mesaj, iar aceasta piesa era perfecta pentru asa ceva. Asta in primul rand, in al doilea rand cred c a din punct de vedere muzical, piesa asta ma reprezinta mai bine decat Left to Center si nu am vrut ca acesta sa fie primul lucru pe care oamenii il asculta, mi-am dorit ca Borders Are sa fie ceea ce se aude intai.

Radio Lynx: Din moment ce ai pomenit despre Borders Are si despre problemele de ordin politic care se intampla la ora actuala, crezi ca muzica are un impact mai mare asupra ascultatorilor atunci cand are in spate si un mesaj politic, ca  muzica transmite mult mai bine problemele de genul acesta?

Cred ca muzica are mult mai multe sanse de a ajunge la public fata de un discurs politic, spre exemplu. Eu sunt de parere ca atunci cand incepem sa auzim un discurs politic avem tendinta de a-l ignora pentru ca sunt atatea minciuni, atatea rahaturi din partea presei, de la media, de la politicieni, atunci cand cineva ne vorbeste il ignoram, nu mai stim sa mai ascultam adevaruri, iar eu cred ca muzica este un mediu intuitiv foarte potrivit pentru a prezenta acele adevaruri. Si tocmai pentru ca este intuitiv nu se adreseaza intai logicii, ci partii drepte a creierului, iar o data  ce ai procesat informatia, atunci poti simti cu adevarat dubla putere a mesajului venit atat din partea emotionala cat si din cea rationala, atat din cea a versurilor dar si din cea muzicala.

Radio Lynx: Ne vom intoarce putin in urma si vreau sa te intreb daca a fost mai dificil sa compui un album solo decat sa compui pentru System of a Down?

Compun o multime de muzica, am undeva la 500-600 de piese nelansate, de la clasica la electronic , de la jazz la rock, tot felul de genuri. Deci compun muzica tot timpul, oricare ar fi proiectul la care lucrez la acel moment. Eu sunt de parere ca atunci cand ai o viziune clara asupra unui cantec sau a unei bucati muzicale, sau a unui album si stii tu insuti cum se realizeaza, stii ce vrei sa faci. Iar eu cant la un numar de instrumente, am propriul meu studio, produc, fac inginerie de sunet, deci nu e foarte dificil sa fac totul singur. Insa e placut sa colaborezi daca ai nevoie de o alta persoana sau de un alt muzician sau de un alt producator pentru o piesa sau un proiect, e bine  sa aduci si alte energii proiectului

Radio Lynx: Ma gandeam la ceea ce mi-ai spus despre Borders  re si incercam sa compar mesajul si referirile politice pe care le trimiteai cu System of a Down si cele de acum. Erau mai puternice atunci sau acum?

Mi-e foarte greu sa fac o asemenea judecata de  valoare, ca sa fiu cinstit. Cred ca lucrurile sunt pur si simplu diferite. Eu nu sunt sunt in competitive si nici nu compare albumele mele anterioare, deci nu pot raspunde la intrebarea asta.

Radio Lynx: Inteleg. Spune-mi, care e diferenta dintre publicul american si  cel european, pentru ca ai mers in destul turnee ca sa pot presupune ca ai simtit asemenea diferente.

Absolut. De fapt, stii, am observant o multime de diferente. Daca ar fi sa  compar Europa ca intreg cu America in mod special SUA, atunci europenii sunt mult mai deschisi catre diferite genuri muzicale decat fanii americani. Din nou, generalizam, caci fiecare oras si fiecare situatie e unica, insa cred ca SUA este in general o piata omogenizata si segregata. Un post nu va difuza dance sau rock, spre exemplu. Totul desparte si cred ca asta se intampla pentru ca este o piata condusa de media si de branduri, pe cand in Europa, daca  oamenii iubesc un artist se vor duce sa il vada si daca are un concert acustic, nu trebuie sa fie un setlist numai de rock, orchestral. Cred ca in Europa e mai mult despre loialitate fata de artist, pe cand in SUA e despre loialitatea fata de brand. E oarecum ciudat.

Radio Lynx: Crezi ca un artist ar avea mai mult succes in SUA pentru ca e o piata mai mare decat cea europeana?

Dintotdeauna am avut, atat cu System of a  Down cat si in cariera mea solo un echilibru intre piata Americana si cea din Europa continentala. E intr-un fel jumate si jumate pentru mine. Intotdeauna a fost asa

Radio Lynx: Spune-mi te rog, ce ai prin playlist, ce asculti?

Doamne, am peste patru mii de albume pe iPod, insa nu am timp sa ascult nici unul. Acesta e adevarul. Lucrez la atata muzica incat nu mai am timp sa o ascult. Singurele moment pe care le mai am sunt in avion, cand nu pot sa fac altceva, insa chiar si atunci mai fac interviuri, lucrez la remixuri, imi verific inboxul. Deci imi e destul de greu sa apuc sa ascult ceva. Deci cam asta e raspunsul meu la aceasta intrebare. Fii atent la ceea ce iti doresti pentru ca, uite, intri in industria muzicala si nu vei mai avea timp sa asculti muzica.  E ca un brutar, o data ce ai devenit brutar probabil ca nu vei mai manca produse de brutarie.

Radio Lynx: Ma intreb, esti atat de implicat in politica, in a trimite un mesaj politic, dar a existat vreodata un moment in care vocea ta nu a fost auzita, in care mesajul tau nu a fost pe deplin inteles?

E o intrebare buna. Cred ca  activismul potrivit este ceea ce simtim ca trebuie sa facem, iar ceea ce se intampla, se intampla. Este dificil sa angrenezi rezultatele activismuuil pentru o lume intreaga, mai ales la modul in care este acum. Deci, orice ar fi, faci ceea ce trebuie, ce se intampla vizavi de succesul acelei cauze sau activism in particular este secundar. Daca va avea succes este datorita eforturilor tale si probabil eforturilor ale altor milioane.

Radio Lynx: Ai mentionat acele piese care inca nu au fost lansate, vom avea ocazia  de a le asculta?

Da o parte din muzica pe care nu am lansat-o pe albumele mele solo o voi folosi pentru Prometeu iInlantuit prima piesa de teatru greceasca, apoi o premiera la Teatrul American Repertory din Boston, in martie 2011, iar doua ore de muzica intra acolo, ambele ilustratii muzicale fiind de genuri variate si sunete diferite, lucrez cu Steven Sater, el este regizorul, va intra niste muzica si acolo, apoi in jocuri video, filme, oportunitati de licentiere (n.r- reclame), precum si viitoare albume.

Radio Lynx: Ai inceput sa lucrezi la ceva déjà sau esti prea obosit dupa Imperfect Harmonies pentru a mai face ceva pentru moment si te concentrezi pe turneu?

Am o multime de lucruri pe care le fac, am Imperfect Harmonies care are doua turnee importante care sunt programate , tocmai m-am intors dintr-un turneu european de cinci saptamani cu orchestra, lansez o noua carte de poezii anul viitor, lansez un muzical, am proiectul meu de simfonie classical jazz, o voi termina si va avea premiera anul viitor, am un proiect muzical  in faza teoretica si un concept de carte nonfictiune in faza de schelet, mai scot muzica si evident, ceva turnee.

Radio Lynx: Impresionant, 2010 inca nu s-a incheiat si tu ai déjà 2011  deja complet ocupat.

Cam asa ceva, da

Radio Lynx: Ce pot sa mai spun decat multumesc foarte mult pentru acest interviu.

Placerea a fost a mea, Alexandra

Radio Lynx: Abia astept sa te vad la Sibiu.

Multumesc, si eu abia astept sa ajung acolo.

Radio Lynx: Cred  ca iti va placea si publicului la fel.

Si eu cred, e totusi sange est european.

Radio Lynx: Intr-adevar, mai mult sau mai putin vii aproape de casa.

Exact.

(C) Radio Lynx